Sidor

måndag 20 juni 2011

Vägen till hälsa?

I dagens DN finns en liten notis med rubriken "Fetmaoperationer kan bota diabetes" (110629, sid 7)

"En överviktig patient med diabetes genomgår en fetmaoperation på måndagen. På onsdagen är han frisk från sin diabetes. Nu hoppas forskare i Lund kunna förklara varför gastrik bypassoperationer botar 85 procent av patienterna med typ 2 diabetes".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fetmaoperation-kan-bota-diabetes

Det här låter ju strålande, eller? Jag känner att jag saknar information om vad patienten är med om exakt de här två dagarna, äter de något överhuvudtaget och vad isåfall?

Laila botade sin diabtes typ2 efter 20 dagar med LCHF och tappade 3,5 kilo samt 6 cm runt midjan.

"Trebarnsmamman Laila Larsson, 48, gjorde det omöjliga. På 20 dagar kunde hon slänga sina insulinsprutor och tabletter med hjälp av LCHF-metoden, eller Low Carb High Fat."

http://gd.se/extra/halsa/1.2769380-lailas-diabetes-forsvann

"För lite studier" är ofta motargumentet för att sjukvården inte rekommenderar sina diabetspatienter att först pröva att lägga om kosten LCHF innan beslut om operation tas.

http://gd.se/extra/halsa/1.2773456--for-lite-studier-pa-lchf-an-

Min motfråga då är hur de långsiktliga studierna efter en gastic bypass operation ser ut? Vad blir den totala kostnaden för  operationen och eftervården för samhället? Inte för att man ska värdera människors hälsa i pengar, men VARFÖR väljer man inte att lägga pengarna på förebyggande vård baserad på nya moderna studier som visat goda resultat för just typ 2 diabetiker? För mig är hälsa och livskvalité det som man bör värdesätta som ett lyckat resultat, inte hur snabbt en person gått ner då detta inte alltid går hand i hand. Jag vill verkligen vara tydlig med att jag inte sätter någon värdering på de personer som väljer att genomgå ovanstående operation, utan på läkare och dietister som väljer att blunda för en kostmodell som visat sig kunna förändra livet radikalt för dessa personer. Utan vare sig skalpell eller ytterliggare medicinering!


Positivt är att Storstockholms diabetsförbund lyfter fram LCHF som ett alternativ och denna tidning hittade jag i väntrummet på vårdcentralen i Tumba där jag bor.


På sin hemsida ger de även råd och tips på länkar till diabetiker som vill pröva LCHF


Jag vill bidra till att fler får upp ögonen för LCHF och vågar pröva innan det tar beslutet om att lägga sig på operationsbordet. Ju fler som prövar och upptäcker hälsovinsterna, ju mer kan vi påverka läkare att börja fundera över de råd som ges ut i förebyggande syfte. Dessa råd kanske inte är lämpliga för sjuka och känsliga personer. Generella kostråd bör man akta sig för, enligt min mening!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar