Sidor

fredag 1 juli 2011

Fetman har tredubblats sedan 80-talet

WHO/Europe om obesity:


"Obesity is one of the greatest public health challenges of the 21st century. Its prevalence has tripled in many countries of the WHO European Region since the 1980s, and the numbers of those affected continue to rise at an alarming rate, particularly among children. In addition to causing various physical disabilities and psychological problems, excess weight drastically increases a person’s risk of developing a number of noncommunicable diseases (NCDs), including cardiovascular disease, cancer and diabetes. The risk of developing more than one of these diseases (co-morbidity) also increases with increasing body weight. Obesity is already responsible for 2–8% of health costs and 10–13% of deaths in different parts of the Region"


(Direkt översatt genom google)
"Fetma är ett av de största utmaningarna på folkhälsoområdet av 21-talet. Dess utbredning har tredubblats i många länder i WHO: s europeiska region sedan 1980-talet, och antalet drabbade fortsätter att öka i en alarmerande takt, särskilt bland barn. Förutom att orsaka olika fysiska handikapp och psykiska problem ökar övervikt drastiskt en persons risk att utveckla ett antal icke smittsamma sjukdomar (icke smittsamma sjukdomar), inklusive hjärt-kärlsjukdomar, cancer och diabetes. Risken att utveckla mer än en av dessa sjukdomar (komorbiditet) ökar också med ökande kroppsvikt. Fetma är svarar redan för 2-8% av sjukvårdskostnaderna och 10-13% av dödsfallen i olika delar av regionen"

Den svenska nyckelhålsmärkningen lanserades 1989, några år efter USAs konsensuskonferens om kostrekommendationerna (1985). Kan jakten på fett och fettskräcken istället ha gjort oss fettare tro?  Enligt "fetmaparadoxen" så har sedan dess" intaget av fett minskat, och intaget av kolhydrat ökat http://www.fetmaparadoxen.se/koststat/swekost.htm)"
Kan det ligga till grund för den epedemi WHO beskriver, för mig är det iallafall uppenbart.

Visst finns det säkert fler orsaker, men att ständigt skylla fetmaepidemin på lägre fysisk aktivitet köper jag inte längre. Det är kostvanorna som avgör skillnaden mellan en hälsosam kropp och en sjuk enligt min mening. Träning i sig ger flera bonuseffekter och är absolut något jag förespråkar, men det är inte det som gör den stora skillnaden. Däremot så avgör kosten vilka effekter och resultat du får av din träning genom att du ger din kropp bra byggstenar och optimalt med energi.

Min erfarenhet är att träningen ibland lätt kan bli en ursäkt till att kunna äta mer och då inte alltid leder till den viktminskning man önskat. Jag använde mig av det tidigare och tänkte i still med "Äsch, jag som tränar så mycket kan ju "unna" mig!

Bjuder här på två bilder då jag tränade inför Vätternrundan 2006 och lyckades genomföra rundan på ett någolunda behagligt sätt, de sista 10 milen handlade mest om vilja vilket det gör för de flesta jag pratat med.

 

Den här bilden är tagen på ett kalas ute i Trosa dit jag cyklade från Vällingby när jag inför loppet kämpade med att få ihop mina 100 mil i benen.


Den här bilden är tagen ca en vecka efter att jag genomförde Vätternrundan 2006

Med bilderna vill jag visa att jag inte uppnådde min önskan om att gå ner i vikt utan att det snarare blev tvärtom i mitt fall.

Då återstår den stora frågan, vad är det vi äter som gör att vi blir mer hungriga, sugna, trötta, sjuka och som som i sin tur även leder till ökad vikt?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar