Sidor

fredag 8 juli 2011

Styrketräning 2ggr/vecka, CHECK

Den här veckans styrketräning är avklarad, mitt mål är att köra 2 ggr/vecka. Måste säga att det inte alls känns jobbigt att ta sig iväg, utan snarare roligt! Tar mig iväg så att jag är vid gymmet runt kl 7 och kör sedan effektivt i ca en timme. Passar mig perfekt just nu!

Ett råd är att fundera över vad det är för resultat man vill åstadkomma och sedan fundera över följande frågor:

  • Vad är realistiskt för mig nu med tanke på hur min tillvaro ser ut – hur ser balansen ut mellan jobb, familj, fritid och egen tid?
  • Hur mycket tid kan jag lägga ner på min träning? Vad är jag beredd att prioritera om (minska tv/dator tid, ställa klockan och gå upp tidigare, säga nej till något annat)?
  • Vad behöver jag? Kondition/styrketräning, på vad ska krutet läggas?
  • Vad tycker jag är kul?
Hur du vill fördela träningspassen och mellan styrke- och konditionsträning bestämmer du själv utefter dina förutsättningar och behov.

Ett tips är att schemalägga sin träning och prioritera det lika högt som andra "måsten" i vardagen. Ett annat är att skaffa sig en träningskamrat som man bestämmer tid med. Då kan man peppa varandra när motivationen emellanåt kanske tryter. 



Ett helt gym för sig själv klockan 7 på morgonen!


Träna funktionellt och få in flera muskelgrupper i en och samma övning, ben, mage och axlar.


Just nu hämtar jag mycket av min inspiration från ovanstående bok som jag verkligen rekommenderar till alla som vill ha förslag på övningar, träningsprogram och en massa fakta och goda råd.
Den heter "Styrketräning" och är utgiven av bokförlaget Nordstedts. 



Min träningskamrat och dotter Amanda som går upp tidigt med mig.


Hemma igen så blev det keso med hallon, ett ägg och en kopp kaffe till frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar