Sidor

fredag 15 juli 2011

En investering i dig själv och din hälsa

Jag kan själv relatera till damen nedanför och har själv suttit lika uppgiven som hon och känt att jag kört fast i en återvändsgränd.

Känns det igen?


HÄLSA handlar om att ha balans inom alla bitar som ingår i ett livspussel. Familj, arbete, ekonomi, kost, träning, egen tid, personlig utveckling/meningsfull sysselsättning är några exempel på pusselbitar beroende på vad man själv värdesätter i sitt liv.

Det underbara och fantastiska är att när man väl börjar  SE MÖJLIGHETER så uppstår de även!  Det kan vara svårt att komma loss i tankarna på egen hand då man kan ha hamnat i ett negativt tänkande om att allt är OMÖJLIGT.

Att träffa en coach i detta läget kan vara det som låser upp de låsta tankarna och som göra att nya blir förlösta. En coach talar inte om vad en klient ska göra utan ställer frågor som hjälper klienten att själv komma fram till vad hon/han vill och behöver göra för att skapa balans i livet.

En coach använder ofta ett så kallat livshjul till sin hjälp där man tillsammans med klienten går igenom de olika bitarna för att identifiera var förändringarna ska göras. Tanken är att det ska råda balans inom alla bitar så att hjulet ska kunna rulla. 

Efter det så formuleras de resultat man vill uppnå och mål sätts upp när klienten ska vara där samt vilka delmål man eventuellt vill ha på vägen dit. Målet ska vara tydligt och välformulerat och klienten ska ha en tydligt positiv målbild att jobba med under resans gång. Man identifierar även vilka resurser man har för att nå målen och vilka hinder som kan sätta käppar i hjulet för på så sätt från början ta bort dessa.

Coachens uppgift är att "tända en låga i hjärtat och sedan flytta den till baken" (klokt sagt av en annan coach som jag träffat). Coachens uppgift är även att lära klienten att bli sin egen coach för att på så sätt kunna ta sig igenom eventuella svårigheter samt att motivera sig själv till att nå nya nivåer och mål. 

För mig var just stödet av hälsocoachen Martin Lidberg det som gjorde att jag fick till den stora förändringen i livet som jag på egen hand försökt att uppnå men aldrig lyckats! Det var när min man och jag medverkade i programmet Bröllopsform som gick på tv4 hösten 2008. Jag fick uppleva glädjen av att komma i mål och att lyckas, en alldeles underbar känsla! Det var även det som gjorde att intresset för HÄLSA väcktes och jag idag utbildat mig till Lic. kostrådgivare och cert. NLP practitioner/hälsocoach.


Min man och jag med underbara Martin Lidberg uppe i Rättvik där han idag anordnar hälsocamper http://svenskahalsocampen.se/. En otroligt inspirerande hälsocoach som fick oss att orka igenom och nå de mål som vi tillsammans satte. Något som jag är nu själv är så otroligt stolt över, och som jag hämtar styrkan och motivationen ifrån till många områden i mitt liv!

Jag ser en stor fördel att kunna kombinera kostrådgivningen med hälsocoaching då man genom en livstilsförändring ofta är styrd av flera delar i livet. Det kan ibland uppstå svårigheter som gör att man kör fast, faller tillbaka och behöver få motivation och stöd för att komma vidare och för att uppnå sitt önskade resultat. Ett grundantagande inom NLP lyder så här "Det finns inga misslyckanden, bara feedback"


I mitt företag change4good så erbjuder jag klienten både rådgivning och coaching då jag själv har upplevt det stora värdet i detta.

Är ni intresserade av kostrådgivning och hälsocoaching, maila gärna så skickar jag över information, upplägg och prisförslag! Det kostar ingenting och DU har allt att vinna!

annmaria.beaudry@change4good.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar