Sidor

fredag 1 juli 2011

Fredagkväll = tacos, känns det igen?

Hemma hos oss har fredagarna blivit lika med tacos. Det är gott och även enkelt att tillaga då flera kan hjälpas åt med förberedelserna. Här bjuder jag på ett recept på en hemmagjord taccokryddmix som inte innehåller glutamat. Receptet är hämtat ur "Doktor Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok," som även har ett kanonbra recept på en tacopaj som gillas av hela familjen här hemma.

Själv gör jag en stor sallad av alla tillbehören och skippar både brödet och skalet. Med ett glas mineralvatten eller ett litet glas rött så blir detta en perfekt avslutning på veckan för mig!

Tacoblandning
1,5 tsk salt
2 tsk chilipulver
2 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tsk spiskummin
2 krm cayennepeppar (själv har jag i 3-4 krm)


Blanda allt, häll över det stekta köttet i stekpannan och sedan på med lite vatten.
Låt det få koka in en stund och sedan är det färdigt.







ÖNSKAR ER ALLA EN TREVLIG FREDAGKVÄLL OCH HELG!
 Må gott!


1 kommentar:

  1. helena gabrielsson14 juli 2011 kl. 09:28

    hej annamaria!
    funderar lite kring detta med "promenad-stavar". har länge trott att detta är det ultimata sättet att promenera på; med stavar. I media skrivs det ju om hur hälsosamt det är ;att det får ryggmuskler att arbeta. Men när jag för ett tag sedan pratade med en dok./leg massör som varit verksam i många år; ang detta hävdade han att man INTE bör anv dessa; utan att kroppen jobbar bättre utan.
    hur är det med detta? finns det några tester som påvisar effekt med/utan stavar?
    mvh Helena Gabrielsson

    SvaraRadera