Sidor

fredag 15 juli 2011

En fråga angående stavar

Till min stora glädje fick jag nedanstående fråga på bloggen som jag nu vill försöka besvara:

"hej annamaria! funderar lite kring detta med "promenad-stavar". har länge trott att detta är det ultimata sättet att promenera på; med stavar. I media skrivs det ju om hur hälsosamt det är ;att det får ryggmuskler att arbeta. Men när jag för ett tag sedan pratade med en dok./leg massör som varit verksam i många år; ang detta hävdade han att man INTE bör anv dessa; utan att kroppen jobbar bättre utan. hur är det med detta? finns det några tester som påvisar effekt med/utan stavar? mvh Helena Gabrielsson"

Precis som Helena säger så har även jag så många gånger hört att promenader med gåstavar är mer effektivare än utan då man ökar intensiteten genom att större delar av kroppen används mer effektivt. Genom ökad intensitet så höjs pulsen och därmed kaloriförbrukningen.  Däremot så är det nog inte så att stavarna automatisk gör detta! Man måste nog ha en bra teknik, öka farten och ta ut stegen ordentligt för att den effekten ska uppnås.

Jag ser många som går med stavarna lite lätt hängande framför sig och det är nog inte någon större effekt än en vanlig lugn söndagspromenad. Med det inte sagt att det är negativt! Det kan innebära livsnjutning för just den personen och att det ger en massa andra positiva hälsovinster, som att vara ute i friska luften och ljuset, njuta av miljön, rörelseglädje, glädjen av gott sällskap med många fler.

Med bra utrustning kan träningen bli roligare och även effektivare men man får inte glömma att det största jobbet står man själv för!

Min egna erfarenhet av att ha gå med stavar är att jag hämmas av dessa, jag får inte alls upp samma fart som när jag går utan. Det är kanske det dok/leg.massören menade med att "kroppen jobbar bättre utan". Det kan även vara så att fel teknik gör mer skada än nytta, att gångsteget blir onaturligt och där med ökar risken för skador. 

När jag själv promenerar snabbt så ser jag till att bli ordentligt varm, svettig och att armarna hänger med i takt med benen. Med andra ord en ordentlig powewalk där det krävs att man medvetet utför rörelsen ordentligt.

Här kommer vi in på vikten av att öka intensiteten på träningen så att man upplever att man blir just svettig, varm, flåsig och får svårt att hålla en konversation med sin eventuella träningskamrat. Det är man tränar syreupptagningsförmågan och därmed konditionen.

Borgskalan är en självskattningsskala för upplevd fysisk ansträngning som togs fram av Gunnar Borg på 1960-talet. Den är användbar då man själv kan skatta sin ansträngning inom olika träningsformer. För att träna kondition så bör man ligga på minst 13 på Borgskalan.

Skalan är mellan 6-20:


6 Extremt lätt

7 Extremt lätt

8 Extremt lätt

9 Mycket lätt

10 Mycket lätt

11 Lätt

12 Lätt

13 Ganska ansträngande

14 Ganska ansträngande

15 Ansträngande

16 Ansträngande
17 Mycket ansträngande

18 Mycket ansträngande

19 Extremt ansträngande

20 Maximalt ansträngande


Hoppas att jag genom svaret har lyckats besvara frågan. Vad har ni andra för erfarenheter av att gå med eller utan stavar? Ni får gärna kommentera om ni känner att ni vill tillägga något eller har några andra erfarenheter.

3 kommentarer:

  1. helena gabrielsson15 juli 2011 kl. 12:33

    Tack Annamaria för snabbt och klokt svar. Gav mer insikt! Helena

    SvaraRadera
  2. Hej jag är din stalker.... oooohh sexy-time ;)
    LOVE YOUR BLOG OMG OMG! :D Keep it up girl!

    SvaraRadera
  3. Tack Helena och tack "stalker" :) I know who you are ;)

    Må så gott!

    SvaraRadera