Sidor

torsdag 27 oktober 2011

Halloween - ännu en godishögtid.

Nu nalkas Halloween, en tradition som kom till Sverige i början av 90-talet och som nu vuxit med hjälp av deltaljhandelns hårda markansföring (DN Halloween - en miljardhelg). Traditionen har sina rötter i Irland som sedan spred sig till olika delar ditt Irländare emigrerade, bland annat USA. Halloween firas den 31/10 och har inget med vår fina svenska tradition Allhelgonahelg där vi minns nära och kära som lämnat oss genom att tända ljus vid gravarna och äta god MAT. Jag kan tycka att det är tråkigt att dessa tyvärr kopplas ihop många gånger.


I min butik där jag handlar så marknadsför de framför allt GODIS nu starkt inför Halloween. De har laddat upp massor och även sänkt priset avsevärt. I Sverige äter vi i genomsnitt ca 20 kg godis per invånare per år (Aftonbladet), på 30 år har vi fördubblat konsumtionen. Behöver vi verkligen ännu en helg med massor av godis? 




Påsarna för lösgodiset blir bara större och man undrar var det ska sluta? Under mina resor utomlands har jag aldrig sett något liknande "lösgodisfenomen" som i Sverige. Undrar just om det existerar någon annanstans? 

Inte nog med att godis innebär en massa socker och tomma kalorier, de innehåller även tillsatser och olika E-nummer som vi inte riktigt vet konsekvenserna av. Vad blir "cocktaileffekten" av dessa och hur mycket får vi egentligen i oss? 




Visst, godis är gott. Hur många av er upplever att munnen vattnas redan när ni står och plockar i godiset? Det gjorde det på mig, varje gång! Jag är själv en gammal "godisråtta" som slitit upp påsen så fort jag kommit ut ur affären och börjat stoppa favoriterna i munnen. 


HELT ÄRLIGT kan jag säga, att genom att äta minimalt med kolhydrater och mer fett samt att ha avstått från godis bestämt i början, har jag INTE ALLS något sug efter godis och har heller inga problem att låta bli. Det finns mycket annat som är så mycket godare som jag njuter av istället, smaken för njutning förändras när man plockar bort det söta. Någon som har samma upplevelse?  


Tänker tillbaka till Pippi som gick in i en godisaffär och köpte allt hon ville ha för en guldpeng. Minns att jag som liten upplevde det som något helt otroligt, men idag är inte det längre en omöjlighet!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar