Sidor

onsdag 26 oktober 2011

En planering som spricker!

När man inte riktigt hinner med "matplanen" som man planerat då livet kommer emellan så är vikten av att ha bra råvaror hemma ändå det som kan vara räddningen från ett mindre dåligt val till ett utmärkt. Själv lagar jag vanligtvis extra portioner till middagen som jag sedan äter till lunch dagen efter, men igår blev det ingen middag lagad här hemma då vi köpte mat utifrån för att vi hade annat för oss. Tiden rann helt enkelt iväg!

Nu är det inte alla gånger man har möjlighet att själv laga lunch hemma, men idag hade jag det och snodde ihop en paj på totalt 40 min (varav 30 min i ugnen). Relativt snabbt och mycket enkelt! Har alltid ägg, bacon och vispgrädde hemma och i frysen har jag alltid riven Västerbottenost då detta sätter smak på många goda rätter. Hade även lyckan att ha en påse bladspenat och tomater liggandes i kylen. Även den mest ovane i köket kommer att kunna lyckas med denna paj (receptet finns i Björn Ferrys kokbok, se bild nedan). En bra lunch rätt men även som variation till frukosten om man så vill.


Smörj en pajform, lägg bladspenat i botten och på det stekt bacon


Vispa ihop äggstanning tillsammans med vispgrädde, Västerbottenost, lite salt och mycket peppar.
Häll över allt och in i ugnen ca 30 minuter och sen........



....voilá! 


Smaklig måltid! 


Receptet finns i boken "Ferry Food LCHF, skriven av Björn Ferry och Cathrine Schück, Nordsteds bokförlag.
Rekommenderas varmt! 

2 kommentarer:

  1. det ser jättegott ut!
    Hälsningar från Cathrine

    SvaraRadera
  2. Tack Cathrine :)och tack för inspirationen! Många goda recept i boken. Titta gärna på inlägget "Njutmetoden" under Matinspiration där jag visar upp en påskbuffé ala LCHF. Bland annat Ferry tårtan finns med, mycket omtyckt och uppskattad av min gäster.

    SvaraRadera